[quote="vipukinttu"]-täällä kannattakin kehua ja kehua ja kehua yksittäistä koiraa vuodesta toiseen ja vetää herneet nenään jos joku "kehtaa"vuosikirjasta asiat tarkistaa
.Masihan on entinen koirasi joten eihän "Leksat"tietenkään kasvattajia voi olla
.Luultavasti toi Jyrikin on jonkun "persserkun" tai ehkä jopa omasi
[/quote]
Ei ain kaikkii vuosikirjast näe jollei tuomarit ala seuraamaan koirien ajoo ja yrittää jäniksest näköhavaintoi saada.
Tais toi mikä se nyt oli Rostetti tais olla et koiral pitää intoo oike helkkarist .
Oltiin yhden naisenkans tuomareina yhdel koiral ,koira haukahteli ajos niinku noukkimal ,monel koiral sellanen
menee ajoks ,se koira sai miinuksii vaikkei me niit annettu,ylituomari korjas, yksittäiset haukut ei ollu ajoo,
niin ne meni löysyydeks .
Voi olla et mä ittekin olen merkannu ajoks jonkun koiran noukkimisen vaik jos tarkkoi ollaan ,niin vois sulkuun
asti menevää ajolöysyyt olla.
Tiedä sit kuintiukkoi tuomreitten tarttis olla jos kyttäämään ruvetaan
Kylkait koirien suosiminenkin vähän vaikuttaa .
Toinen koira voi saada 60 min haust vaik 7 toinen saa 130 min haust 10 .
Ennen se oli tyhjä haku mist ei voinu edes 10 saada.
Kaikkein enimmän koiril on innos puutet hakupuolel .
Puutteelist intoo on yleisemmin yli 200 min hakeval ,ne innokkaimmat hakiat löytyy useimmin niist 5 min hakijoist.
Eli taitais muutamilt noukkijoilt lähtee ne ainoatki ykköset jos ajon arvosteluski ollait tarkkoi.
No silloin tarttis kaikilt koirilt mitata se into vähintään 6 tunnin päiväl ,kun jos koira jonkunki tuloksen ajol saa
sen on tehtävä ainakin yhden ajon saadessaan se 6 tuntii ,eli ei me voida tinkii niilt koirilt mitkä helpol haus
pääsevät niil 5 -20 min hauil ja pääsevät mittauksest pois .
Masi on joutunu monesti näil huonoil keleil tekemään pitempii päivii ja sen huonoimpii tuloksii vaan kytätään.
Ehdottomast säännöt sellaseks et toisilki koiril hyvil alueil tulis päivä yhtä pitkäks ,saavat niitten Masin moittivien
koirat tehdä riittävän pitkän päivän .
Olin meijänmaastos oppaana eikä ollu tarkoitus et koiralt yhdelt mitään virheit haetaan ,meinasin vaa et istutaan
paikas mis jäniksen näkee ajos .
Tää koira ei ollu pitkäs koeuras aikana ajolöysyydest miinuksii saanu ,tääl sai 2 miinust ,en mä niit antanu vein
vaan tuomarit väärään paikkaan ,ehkä tätä koiraa ruvettiin kattomaan kun senjälkeen oli ajolöysyydest miinuksii
saanu 2 kertaa.
Ei kukaan edes epäile silloin et koiral vois ajolöysyyt olla jos täysil huutaa heti kun jäljel on ,mahtaak ne ajotka
ain heti lähtee kaikil koiril jos haukkuvat heti pirust kun jäljet löytuu ,silloin ollaan tiukkoi kunnei jälkii löydy
mistään .
Jälkeläisiiki täl on enemmän kun Jyril .
Mä laitan sen 4 pienemmät intonumerot ja sekoitan niit kohta 40 =3 - 2 - 2,5 -3,5 - 3 kohta 41 = 3 - 2 - 3 .
Nelosii oli muutama kummassakin.
En mäkään niin helpol koirii ole miinustanu ,kokeist pitäis saada nauttii eikä kyttäämäl virheit haeta.
Huonommatki koirat voivat viel huonojen ajojen lisäks virheit tehdä ,mut silloin vast ruvetaan oikein hakemal
niit virheit löytää jos koira hyvin pärjää.
Parempi kun kaikist alle 6 tunnin päivist otettas ne 5 intopistet pois ja katottas saisivak ne koirat ykkösen ajamal.
Toivon et kaikilt koirilt aletaan virheit hakemaan niin kokeit arvosteltais yhtkoval kädel.
Hyvä et olet munkans samaa mieltä ,mut ei kannata tunnustaa ,tää on kirjoitettu vaan niil virheettömil koiril.
Käykää niil virheettömil kokeis 10 vuotiaaks asti joku oppii sit vast virheit tekemään .
Mitä pikemmin käyttövalioks nuorena tulee sen paremmin kannattas vaan karsinnois käydä ja yrittää edes kilpaan
päästä ikä voi lisätä myös virheitten tekomahdollisuut.
Niit pelätään kun ruttoo siks melkein kaik parhaat koirat jää kilvas tarhaan ,siel koira on virheetön.
Kait joku vois Masilki pentui teettää vaikkei kilpaoluis käviskään ,mettäkoirii niist vois hyvii tulla .
Ei hyvää koiraa ole edes mukava omistaa parempi kun on senverran huonompi kun toiset ettei sitä
pääsis ainakaan kukaan kadehtimaan.
Anteeks kun olen niinpaljon kirjoittanu ,se häirittee varmast vaan niit joiden paremmat koirat on hävinny noil
huonommil .
Nyt oon tarpeeks kirjoittanu, voitte vaan kattoo mitä jälkee nää koirat jättää .(Huonoist kukaan puhuta mitään.)
Senverran voin viel sanoo et parempi kun ei haukuttais mitään koirii .
Kaikis meiski virheit on ,ja niinku jossain laulus sanotaan että seinilläkin korvat on .
Jos joku vaik sun koiraas toisel haukkuu ,ei kestä kauaa kun sä sen kuulet itte ,et melkein sama haukkuuk
kasvotusten ,juolaheinän juuret kiertää joka paikkaan ,ja vaik katkisivat ne jatkaa ja levii ,pullataikina taas
nousee kun hiivaa laitetaan .
Parempi kai kuttette ymmärtäis mitä tarkoitan .Kirjoitan niin kierost et helpompi lukee rivien välist.
Kiitän viel noit kavereit jotka auttoivat Jyrin ja Masin mainostamises .(Leksaa ,Vipukinttuu ja Jaskaa ehkä
muitakin on ollu mainoskamppanjas mukana
)
He taitavat olla nuorii ,vanhat ketut ei niin helpol ansaan mene ,vaik asetinki ansat aika hyvin niin muutama
niihin on vaan menny.
Ehkä niit muitaki oli mun nämä oli pitempään ja jotkut näist aktiivisemmin .
He auttoivat paljon näitten koirien mainostukses kun hakivat kaik viat ja löysivät loppujenlopuks niit aika
vähän ja pitivät tätä mainost kauemmin esil ,se olis muuten loppunu heti ensmäsel kertaa.
Niinkun nyt lopuks huomaatte ihmisilki tulee virheit jä väärii tulkintoi ,ens luulin et nää jotka keljuili mul
luulin et he tosisaan keljuili mut hehän auttoivat kaikkein enemmän.
Viimeksi muokannut vilskari päivämäärä Ke Kesä 23, 2010 6:11 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa