ramaani kirjoitti:jokos kasperi on edellisen pistäny monttuun pikkulinnut kertoi semmosta
zador kirjoitti:Minä ainakin oon tullu siihen tulokseen että tarkastan koiran henkilökohtaisesti ennen kun rupean uskomaan H/EH/ERI/SERTI höpinöihin. On ne kerrassaan niin outoja välillä nuo tuomiot koirille. Toinen tuomari painottaa arvioinnissaan väreihin, toinen pään malliin, kolmas raajoihin, neljäs jopa kasvattajiin, jne.... Ei koskaan tämä ala ole ihan niin selvää kuin näyttää.
MVA koira on silti useasti ihan ok:n näköinen näkemättäkin, mutta saattaa silti olla huomattavasti liian suuri ja JAKSAMATON METSÄSSÄ.
kadunmies kirjoitti:Nettituomareille!
Pikkuisen tässä kateus taitaa kuultaa läpi.Miksi kadehtia koiraa,joka on liian suuri ja jaksamaton Se on yleisvaikutelma,joka ratkaisee,että saako erin vai minkä milloinkin.Älkää liikaa takertuko yksityiskohtiin!!Se oma Hupi ei ole aina kaikkein kaunein ja parhain ajuri.Suurimmat saaliit saadaan keskiverto koirilta,huippuja on vähän.Antaako kaikkien harrastaa ja nauttia omasta harrastuksestaan.
Muotovalio ei ole aina jaksamaton,eikä rumin penikka paras ajuri..
miinustaja... kirjoitti:Minä en ymmärrä sitä että meillä on selevällä suomenkielellä kirjoitettu rotumääritelmä ihanne koirasta niin miksi tuomarit eivät sitä noudata,värit,ihanne koko,mustat polkuanturat yms....monestikko serti on ratkennut mustiin polkuanturoihin.
kadunmies kirjoitti:Jos uroksen korkeus on 55-56,niin eikö se näytä jo nartulta.Jos aletaan suosimaan 55-56 uroksia,meillä on kohta kehissä alle 50 narttuja,kun se alkaa näkyy myös sielläkin,ei ne urokset pelkästään pienene!Kyllä suomenajokoiran pitää näyttää koiralta.Ei meilläole mitään koko ongelmaa suomenajokoiran kanssa.Onhan omistajiakin eri mittaisia,innosta se on molemmilla kiinni,isännällä ja koiralla!
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa