Tällä foorumilla jotkut varmaan lukevat minunkin kuuluvan noihin"piiperöihin"

,mutta tämä kannusten poistokielto minua kyllä hieman ihmetyttää
En kylläkään usko,että siinä on kysymys siitä,että el.lääkärit jälkikäteen haluasivat "rahastaa" rikkoutuneilla kannuksilla. Uskon,että suurin osa el.lääkäreistä haluaa toimia eläinten parhaaksi,eivätkä he suinkaan toivo eläimille pahaa. Kyllä el.lääkärit varmasti leivän pöytään saavat ilman kannusten poistokieltoakin ja sen mahdollisten seurausten "korjailua". Tiedän,että monet el.lääkärit olisivat valmiit jatkamaan vanhalla kannusten poistokäytännöllä.
On aika ikävää,että monet tuntuvat ajattelevan,että kaikki "säännöt" terv.tutkimukset ym. on keksitty vain,jotta el.lääkärit saisivat lisää tuohta. Samoinhan voidaan ajatella,että kasvattajat ovat "keksineet" ajokokeet,näyttelyt ym.,jotta saisivat niissä menestyneiden koirien pennuista enemmän rahaa. En suinkaan väitä,että näin olisi vaan uskon,että kokeilla ja näyttelyillä muukin tarkoitus. Mutta otinpahan vain tuon esimerkkinä siitä,miten sorrumme usein ajattelemaan turhankin negatiivisesti ja yksioikoisesti asioista

Muuta varsinaiseen asiaan palatakseni...Omilla vesikoirapennuillani on jollakin ollut kannukset,jotka olen itse poistanut alle vrk iässä. Pennut eivät ole reagoineet kannusten poistoon juuri mitenkään,pieni tippa verta on poiston jälkeen tullut ja pennun käytöksessä ei ole kannuksen poiston jälkeen huomannut mitään epätavallista. Parin päivän päästä ei ole edes pystynyt pentuja tutkimalla sanomaan,miltä pennuilta on kannukset poistettu.Olen samaa mieltä,että mikrosirutus sattuu pennulle varmasti paljon enemmän kuin pienten kannusten poisto,on se mikrosiruneula sen verran paksu läpimitaltaan
Omilla pennuillani kannukset ovat olleet täysin irtonaisia vain nahan varassa olevia kannuksia. Mutta olen nähnyt myös tutun kasvattajan pennulla sellaiset kannukset,joita ei kukaan "täysijärkinen" kasvattaja itse lähtisi poistamaankaan

Tällaiset luutuneet kannukset ovat vahvasti kiinni koiran jalassa aivan yhtä "tiukasti" kuin oikea varvas. Sellaisen kannuksen poisto olisi sama kuin amputoisi koiran varpaan ja on varmasti tuskallinen ja jopa vaarallinen toimenpide muun kuin el.lääkärin suorittamana
Mutta noiden pikkuisten löyhästi kiinnittyneiden kannusten poistokieltoon en kyllä näe syytä. Sen voi suorittaa mielestäni kasvattaja itse,jos homman osaa ja tietysti el.lääkärin tekemänä vielä varmemmin.
Kyllä ne kannukset voivat mettäkoiralla myöhemmin tuottaa hankaluuksia ja on paljon isompi operaatio alkaa niitä sitten vanhempana poistamaan