heikki sikilä kirjoitti:Markolle.
Tuohon ensimmäiseen mielipiteeseenipieni tarkennus, ehkä nykyisetkin kettukoesäännöt menetteleisivä jos tuomarikunta osaisi niitä tulkita oikein ja järkevästi ,mutta kun näin ei käytännössä ole niin suorituksen vaatimus aika usein ei täytä ollenkaan niitä asioita joita mielestäni sentään valioluokan suoritus 75 pist. tulisi edellyttää. Yhtenä hyvänä esimerkkinä sääntöjen kilpailullisen asetelman korostumisesta on tilanne jossa kettu menee kovin lyhyeen suorituksen jälkeen louheen ja siitä saatavat pisteet, tällöinhän varsin usein varsin mitättömällä suorituksella koiralle kirjoitellan vähintään tuo 75 pist. eikä kukaan varmaan voi olla toista mieltä siitä ,että tällöin koirasta saatu jalostuksellinen tieto on varmasti jäänyt niin pieneksi että 75 pist on ristiriidassa jalostusannin kanssa. Onhan niitä paljon muitakin epäkohtia ja myös kummassakin koemuodossa, niistä kuitenkin on nyt ehkä turhaa ruveta tässä taas keskustelemaan kun ne on puitu niin moneen kertaan näillä palstoilla ennenkin.
Mitä tulee kokemukseen ketunajokokeista niin kokeissa olen käynyt siitä asti kun kokeita on maassamme järjestetty, ketunajokokeiden ylituomarikortinkin antoivat v. 1988. ajokoiran kansaa kulkenut metsällä kohta 50v. ketunajokokeissa käynnin lopetin joku aika sitten kuitenkin siksi, kun täkäläinen koiranomistaja uhkasi ampua minut kun en hyväksynyt 20 min hakuherättelyä ajoksi ja 7 min perslähdöllä 10 metrin päästä lähtenyttä jäniksen ajoa ketunajoksi Olen kuitenkin ottanut kantaa näihin koeasioihin myöskin kettupuolella koska suomenajokoiran jalostuksessa niissäkin on kysymys ja ovat vaikuttamassa myöskin siihen miten koiramme kehittyvät niin ketun ,kuin myös jäniksen ajureina. Jos kaikilla kettukoiramiehillä olis edes pieniosa siitä kokemuksesta mitä minulle on kertynyt näissä hommissa niin asiat olisivat kettupuolellakin paljon paremmassa jamassa.
heikki sikilä kirjoitti:Ei ainakaan minun arvostelukortissani ole tyuolaisesta ojan yli hypystä törmättyyn jänikseen 10 paperissa eikä ole muillakaan jänistuomareilla jos sääntöjen tulkinnat ovat tuomarin hallussa.
Tarmo Leinonen kirjoitti:heikki sikilä kirjoitti:Ei ainakaan minun arvostelukortissani ole tyuolaisesta ojan yli hypystä törmättyyn jänikseen 10 paperissa eikä ole muillakaan jänistuomareilla jos sääntöjen tulkinnat ovat tuomarin hallussa.
No nythän vasta heräsi halu tietää , että mikäs se haku numero olisi sääntöjen mukaan, minä kun luulin osaavani nuo säännöt?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa